Hur gjorde jag med pengar osv?

2013



  "Hur gjorde du med alla pengar som ett utbytesår kostar?
Jag kan inte fara nästa år för att mamma inte hinner spara ihop
tillräckligt mycket pengar tills dess.."
 
Helt ärligt så är det inte super bekvämt att prata om det är ämnet, för det
kan ske missförstånd osv, men för att kunna tipsa andra så gör jag detta inlägg! 
 
Mina underbara föräldrar betalar hela kostnaden för utbytessåret eftersom jag
fortfarande är väldigt ung för att kunna samla ihop så mycket pengar själv.
''Månadspengen'' har vi inte direkt diskuterat ännu, så vi får se om jag betalar den
själv eller om de bidrar med den. Självklart kommer jag att betala tillbaka när jag blir 
äldre och kan tjäna ihop lite pengar. 
 
Men det du skulle kunna göra är att prata med din mamma och berätta
att du verkligen vill detta, och att du är beredd att göra vad som krävs! Du kan t.ex. sommarjobba,
(även om denna sommar snart är slut!), du kan klippa gräset hos folk, måla hus, gå ut
med hundar osv. Det finns många möjliheter till att få ihop pengar som tonåring.
Sedan kan man också söka stipendim vilket det finns hur många som helst att söka.
Se här för några stipendium och tips! 
 
Jag vet också att STS (iallafall, vet inte om andra organisationer gör detta?)
Men STS erbjuder finansiell hjälp. De erbjuder möligheten att ta lån för
att finansiera program-avgiften. Står längst ner här 
Då behöver man bara kontakta  STS för att komma överens om hur man 
ska finansiera året! 
(Har ingen aning om hur överstående fungerar, eller om det är bra, eftersom
jag inte har någon erfarenhet, eller känner någon som använt det.
Men man kan ju iallafall fråga de om man sitter i din situation.)
 
Hoppas detta hjälpte dig lite och att du fick svar på frågan, annars tveka inte
att kommentera och fråga igen så försöker jag så gott jag kan! 
Kram!
 



Louise

http://louiseintheus.blogg.se

Hej! Vill du göra ett länkbyte? :)


Louise!

http://louiseintheus.blogg.se

Hej! Den nya bloggdesignen är jättefin! Det är så kul att vi redan är några som ska åka och man blir jättepepp :D Kram kram







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?