Detaljerat om flygresan!

2014



02.40 ringde klockan och jag vaknade upp mer exalterad än någonsin! Det var ju idag allt skulle ske, det var ju äntligen dagen med stort D. Jag åt frukost, (Kina mat..) och sedan fixade jag det sista, med småsaker som dator, laddare osv. Vi packade ihop alla saker och satte oss i bilen med destination Arlanda. Tror inte jag har haft så svårt att sova någonsin som jag hade den bilturen, men jag somnade tillslut. 
 
Vaknade sedan upp vid Terminal 2 på Arlanda, där mina föräldrar skulle släppa av mig. Vi gick in i byggnaden, väntade ca 15 minuter och efter det droppade student efter student in. När alla 7 utbytesstudenter var på plats var det dags att checka in väskorna. Jag hade turen att ha samma flygbolag till Chicago så jag behövde inte hämta ut väskorna i London. Efter inchickningen kom den svåra biten, det var dags. Dags att säga hejdå till mammi och pappi för 10 månader, och jag kan säga er att det var verkligen inte lätt! Men that's just something you gotta do.
 
Vi gick igenom säkerhetskontrollen på Arlanda och sedan var vi påväg, påväg mot vårt största ventyr någonsin.
Tyvärr failade vi stort när vi passerade passkontrollen innan vi skulle köpa dricka och mat, så vi satt hungriga och törstiga i säkert 1 timme innan vi fick boarda planet.. Bra där! Efter en timmes lång flygtur mötte vi upp de internationella studenterna på London Heathrow. Såklart skulle vi kolla om alla var där, så vi hade ett uppropp, mitt på Heathrow airport.. Kanske inte det smartaste man kan göra? 
 
Sedan flög vi vidare till Chicago, vilket var mitt första stopp. Jag sov nämligen på ett hotell i Chicago tillsammans med 12 andra utbytesstudenter från Europa. Det var så himla roligt, mysigt och trevligt att både träffa och prata med andra i samma sits som en själv. 
 
Dagen därpå gick Taxin till flygplatsen 8.40am. Vi kom fram till Terminal 3, checkade in våra väskor och gick sedan igenom Security. I chicago har de dock världens lättaste security. De scannar hela väskan och du behöver varken ta ut dator, flytande vätskor eller liknande vilket var superduper skönt! Efteråt drog vi oss mot gate E12 där vi hittade en Starbucks, så vi bestämde oss för att ta oss en liten morgonfika. 

Planet till Atlanta gick 11.20am och vi kom fram vid 1am ungefär. Jag och Pyry (Finsk utbytesstudent) flög tillsammans hela vägen från Chicago till Fort Smith. Så när vi väl landade i Atlanta, var vi tvugna att byta Gate, så vi fick åka mycket rulltrappor, ungefär 5-6 stycken. men vi kom iallafall fram till Gate:n. Väl där ropar de ut att planet kommer att bli 50min försenat och Pyry börjar stressa upp mig och göra mig nervös. Efter ca 50 minuters nervöst väntande, och olika sorters kramper var vi äntligen påväg mot Fort Smith. (Vilket kan ha varit det minsta planet jag någonsin sätt) Det fanns bara 4 stycken säten! (4!!!). 
 
Vi landade iallafall in Fort Smith runt 5.30 pm och familjen stod där med flaggor och en jättefin skylt! Kunde inte varit ett bättre välkomnande till Fort Smith. 
 
 
Picture 1. Pizza in Chicago.
Picture 2. Breakfast with pyry.
Picture 3. Airplane picture, somewhere over Alabama.
4. STS students in London
5. My airplane food from London - Chicago. (It wasn't that gross!)
6. A map from the airplane.








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?