Samla in pengar inför ett utbytesår?

2014



Har du några tips på hur man kan samla/tjäna pengar till ett utbytesår?
Jag ska förmodligen åka nästa år och behöver lite tips!
(har redan börjat samla med mina föräldrar men behöver lite små tips) ^^
 
Hej, här kommer 10 snabba tips!
 
1#. Gör upp en budget för både ditt utbytesår, men också för
hur mycket du ska spendera i Sverige. Detta kommer göra det
mycket lättare för dig att förstå hur mycket pengar som behövs.
 
2#. Sök olika stipendium inför ditt år utomlands. Jag har
skrivit lite om olika stipendium så läs gärna det. (häär)
www.stipendier.se/
www.readmetro.com/en/
 
3#. Skaffa ett sparkonto där du överför delar av studiebidraget,
lön och övriga pengar du får ihop. 
 
4#. Sommarjobba + extra jobba under helger m.m
 
5#. Handla så lite kläder, kosmetika osv. som möjligt året innan du ska
åka iväg. Fråga dig själv "Behöver jag verkligen det/den här?" 
 
6#. Du kan prioritera bort resor inom Sverige t.ex. en helg i
Stockholm/Göteborg m.m. Tagga ner på reseplanerna helt enkelt.
 
7#. Ansök i tid och få rabatter från de olika organisationerna. 
Kolla vilka avdrag och rabatter din familj kan ha nytta av. 
(Här har STS några avdrag). 
 
8#. Om din familj känner sig manad kan ni alltid ta emot en utbytesstundet
när du är iväg på ditt livs äventyr, ni får inte bara avdrag utan din familj får
också vara med och uppleva nya och annorlunda saker, samtidigt som de kanske
får en större inblick i hur du har det i ditt värdland. 
 
9#. Du kan ha en burk/låda i ditt rum där du lägger ner kontanter lite då och då.
Jag har detta och min burk innehåller minst 800:- (visst detta kanske inte är
det ultimata sättet, men du tjänar ändå en liten summa på det och de kronorna
kanske inte är jättemycket här hemma, men i USA kan man få ganska mycket
för 800:- t.ex. 
 
 10#. Ge inte upp! Att tjäna pengar eller jobba kan vara superjobbigt
ibland men vill du verkligen åka på ett utbytesår så låt inte pengarna stå
ivägen för att du ska få uppfylla din dröm. 
 
Lycka till med att spara inför ditt utbytesår och jag hoppas
verkligen att du kommer åka iväg nästa år! 
Skulle vara superkul om du tittade in här och berättar hur det går
för dig med sparandet och hela grejen! 
 
Kram!



Hanna

http://heinna.blogg.se

Hej, hej! Jag gör gärna ett länkbyte. :)


Sv: Åh då är det inte långt kvar för dig heller :D


Emmy - utbytesstudent i usa

http://emmysplanet.blogg.se/

sv: hejhej, vad kul! jag gör gärna ett länkbyte, lägger till dig i min länklista!







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?