Intervjun?!

2013



 "Jag undrar om alla organisationer har olika sorters intervjuer
eller om de är lika eftersom jag är grymt nervös för den engelska delen,
då man ska prata engelska och göra några tester". 
 
Jag tror att alla organisationer har ungefär samma "intervjuprocess". 
Du behöver inte vara nervös inför intervjun alls! Jag var själv väldigt nervös,
skadade och stammade fram engelska ord. Men det gick bra tillslut. 
 
Det brukar ungefär vara så att du kommer dit, pratar lite allmänt om regler,
vad som kan hända, du får allmän information osv. Efter det får din målsman lämna
rummet och du ska prata lite engelska. Du kommer få frågor som
"why do you want to be an exchange student?, why would you make a good 
exchange student?" osv. 
 
Sedan så ska du skriva dsk. "Host-Family letter". Jag tror inte att detta
brev skickas till värdfamiljen  utan det bara är ett sätt för att kolla av din engelska.
På brevet kan du skriva om dina intressen, din familj,  dina vänner osv.
Inte så svårt, stressa inte upp dig inför intervjun, det kommer gå hur bra som helst! 
De förväntar sig inte att din engelska ska vara utmärkt, kom ihåg att engelskan
 blir bättre med året.  Sedan är det väldigt svårt att inte bli antagen till en
organisation. Allt du behöver är minst G i alla ämnen så får dig åka! :)
 
+ Jag läste på din blogg och såg att du nämnt SLEP-testet
(Secondary Level English Proficiency Test) och tänkte bara tillägga att man
gör SLEP-testet nån gång mellan mars-juni, så oroa dig inte för det! 
 
Update: Jag gjorde aldrig något SLEP-test inför mitt år i USA.
Petter på STS sa att jag inte behövde göra det, så jag
har inte så mycket koll ang. SLEP-testet.



Patricia

Tack såå mycket för svaren! Hjälper med oerhört mycket! Ja jag hoppas att det kommer gå bra på intervjun och lycka till för dig nästa år!!


Patricia

http://chroneer.forme.se

Hur gjorde du med alla pengar som ett utbytesår kostar? För jag kan inte fara nästa år för mamma säger att hon inte hinner spara pengar till dess så jag måste vänta ett år!


Vicki

http://vickiso.com

Brevet skickas med i dina ansökningar. Jag trodde inte det först heller men det är en stor del av din personliga presentation. :)







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?